پرونده گم‌شده

about tourism & sport and etc.

۸ خرداد ۱۳۸۶

پرسش و پاسخ



چه افرادي، نهادهايي، سازمان‌هايي و يا گروه‌هاي بالقوه و بالفعلي وجود دارند كه مي‌توانند يا تمايل دارند در گردشگري ورزشي سرمايه‌‌گذاري كنند؟

به اعتقاد كارشناسان گردشگري ورزشي مبحثي است كه مربوط به نهادها، متوليان و سازمان‌هاي ورزشي مبوط مي‌شود. به اين صورت كه برگزاري مسابقات ورزشي يا انجام برنامه‌هاي ورزشي بدون حضور كارشناس تربيت‌بدني تقريبا غير ممكن است. اما با توجه به اين موضوع كه به طور مستقيم با گردشگري ارتباط دارد به نظر مي‌رسد كارشناسان گردشگري هستند كه بايد براي پيش‌برد اجرايي گردشگري ورزشي گام بردارند. به اين صورت كه سازمان متولي گردشگري بر كار و اجراي امور گردشگري ورزشي كه از سوي بخش‌هاي ورزشي مانند كميته ملي المپيك و سازمان تربيت‌بدني و به ‌دنبال آن فدراسيون ها، ‌باشگاه‌ها، انجمن‌هاي دولتي و غير دولتي ورزشي و آژانس‌هاي گردشگري نظارت داشته باشد. بايد تاكيد كرد در اين تعريف سازمان ميراث‌فرهنگي حق ورود به عرصه اجراييات را نبايد داشته باشد.

با اين اوصاف گروه‌هاي دخيل در امر گردشگري ورزشي نيز در ابتدا به سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، سازمان تربيت‌بدني و كميته ملي المپيك و زير مجموعه‌هايشان باز مي‌گردد. در رده‌هاي پايين‌تر مي توان در كلان‌شهرها شهرداري‌ها، فرمانداري‌ها و محيط‌زيست را دخيل دانست. سازمان ملي جوانان، نيروي انتظامي، مراكز آموزشي در سطح ابتدايي و عالي، وزارت‌هاي فرهنگ براي فرهنگ‌سازي، وزارت اقتصاد براي بالابردن G.D.P نيز در اين خصوص بي‌تاثير نيستند.

در كنار اين تشكل‌هاي دولتي بايد به نقش بخش خصوصي از جمله آژانس‌هاس مسافرتي و سرمايه گذاراني كه در خارج و داخل نسبت به اين موضوع علاقه مند هستند اشاره كرد. سرمايه‌گذاران قابل توجهي هستند كه حاضرند براي رشد و توسعه گردشگري ورزشي اقدام كنند اما مشكلات اداري و سازماني و البته سياسي زمينه تحقق اين امر را با مشكل و به عبارتي غير ممكن كرده است. از نظر بنده هرچند نقش سازمان‌هاي كلان همچون ميراث فرهنگي و گردشگري و تربيت‌بدني در اين خصوص بسيار موثر است اما تا شرايط براي حضور بخش خصوصي فراهم نشود نمي‌توان امكان رشد گردشگري ورزشي در كشور را فراهم كرد.

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی