پرونده گم‌شده

about tourism & sport and etc.

۲۷ آبان ۱۳۸۵

گردنه حيران؛ حيران از تله‌كابين


مسير رويايى گردنه حيران در جاده آستارا به اردبيل از يك طرف مشرف به كوه‌هايى است كه پوشيده از جنگل‌هاى انبوه است و از طرف ديگر مشرف به دره اى نه چندان عميق كه از ميان آن رود ارس عبور مى‌كند. اين رود تعيين كننده مرز ايران و آذربايجان است. گردنه حيران تقريباً بيشتر مواقع در زير ابرى از مه پنهان است. دره‌ها و كوهپايه‌هاى پوشيده از گل‌ها و گياهان جنگلى و مرتعى و گاوهايى كه در حال چرا هستند با چشم‌انداز زيبايى از كندوهاى عسل اولين جلوه‌هايي است كه به چشم هر رهگذري مى‌آيد و آن را فريفته خود مى‌كند


بي‌شك مي‌تواند حيران را از زيباترين مناطق سرسبز ايران دانست. كوهنورداني هم كه عازم اردبيل مي‌شوند مي‌توانند زيبايي‌هاي اين منطفه را به كوهپايه‌هاي سبلان مقايسه كنند و يا با عبور از آن، خستگي صعود را در شب سرد زمستاني فراموش كنند. اما مسئولان گردشگري استان گيلان تصميم گرفته‌اند با ايجاد خط تله كابين وارد اين حريم بكر شوند


بيژن ذهاب، معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان گيلان در گفت و گو با ايسنا اعلام كرده:« طرح احداث تله کابين و تاسيسات گردشگري حيران كه به علت برخي مشکلات متوقف بود به زودي عمليات اجرايي آن آغاز شود


مسئولان كشوري گويا از جايي تعداد زيادي تجهيزات تله كابين وارد كرده‌اند و بر خود لازم مي‌دانند تا در كنار هر نقطه كوهستاني كه نزديك شهر قرار دارد اين تكنولوژي را نصب كنند و در صورت مخالفت جوامع عمومي، موضوع توريسم و اقتصاد ملي و اشتغال را مطرح ‌كنند. سازمان منابع طبيعي هم بدون در نظر گرفتن اهميت منطقه از لحاظ اكوسيستم و احتمال وقوع خطرات زيست‌محيطي اقدام به واگذاري اين زمين‌ها مي‌كند. سازمان محيط‌زيست هم كمتر توجهي به اين پروژه‌ها ندارد


گرگان، رامسر، لاهيجان، نمك‌آبرود، آستارا و خُبر كرمان از مناطقي هستند كه به دنبال تله‌كابين هستند. خوشبختانه تله‌كابين خُبر كرمان با اعتراض تشكل‌هاي زيست محيطي و مردم منطقه منتفي شد


و حالا هم احداث تله‌كابين در منطقه ورودي گردنه حيران كه از ذخاير اكوسيستمي ايران محسوب مي‌شود


حسين‌علي مهجوري از اعضاي گروه ديدبان كوهستان مي‌گويد:«چند سالي است كه تب راه‌اندازي تله‌كابين در كوه‌هاي كشور بالا گرفته است و اين پروژه‌ها، دقيقاً اندك چشم‌اندازهاي طبيعي باقي مانده در نزديكي شهرها را نشانه گرفته‌اند.» به گفته وي، گسترش شبكه‌ خط‌هاي بالابر در توچال تهران، عمليات ساخت خط دوم تله كابين در كوه مدوبن (نمك‌آبرود چالوس)، ساخت تله كابين در شيطان كوه لاهيجان، در رامسر، در گرگان و حتي طرح‌هايي براي مناطق تاريخي با ارزش استثنايي مانند طاق بستان كرمانشاه، گنج‌نامه همدان و گردنه حيران پروژه‌هايي هستند كه اخبارشان را شنيده‌ايم. اين كارها، تكه طبيعت‌هاي كوچك ما را اگر به زباله‌زار و خرابه بدل نسازند، از آنها پارك‌هاي شهري مي‌سازند كه در آن، حيات وحش مفهومي غريب خواهد بود


بد نيست بدانيم نياز مردم به ورزش و تحرك، چشم‌اندازهاي طبيعي، ‌هواي سالم و آرامش كوهستان فقط با حفظ وضع طبيعي و جلوگيري از ساخت‌وساز در اندك عرصه‌هاي كوهستاني باقي‌مانده ميسر است

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی