پرونده گم‌شده

about tourism & sport and etc.

۵ مهر ۱۳۸۶

روز جهانگردي



باز هم هفته گردشگري و باز هم صحبت‌هايي كه درباره ضعف و ناكارآمدي سيستم حاكم وجود داره. در اين بين دو اظهار نظر جالب‌تر اومده كه البته متفاوته. اوليش رو آقاي محمدي در اختيار گذاشتند كه پاراگراف اول اون حكايت از بيانگر تمامي واقعيته:



گردش‌گری، چه هنگام می‌تواند به نفع اقتصاد ملی باشد؟ آیا 60 میلیون نفر سفر که به گفته‌ی حمید بقایی قائم مقام سازمان میراث فرهنگی و گردش‌گری، در سه ماهه نخست سال جاری در کشور انجام شده با توجه به این که به استناد همین منبع، در این سفرها 55 درصد اقامت‌ها در خانه اقوام و آشنایان و 45 درصد رفت و آمدها با وسیله‌ی نقلیه‌ی شخصی صورت گرفته است، سودی برای کشور داشته است؟ رفتن از تهران به اهواز در نوروز با پیکان و دیگر خودروهای "ملی" که در هر 100 کیلومتر 12-10 لیتر بنزین می‌سوزانند، و لنگرانداختن در خانه‌ی پسرعمه و دختر خاله ... از جهت هدررفت سوختی که به بهای فروش سرمایه‌های ملی به دست آمده، و از جهت آن که کمکی به رونق کار هتل‌داران و افزایش انگیزه برای ساخت هتل‌های جدید و ارتقای هتل‌های قدیمی نمی‌کند، بیشتر تحمیل هزینه بر گرده‌ی اقتصاد ملی است تا چیزی که بتوان بر آن عنوان پر طمطراق گردش‌گری ( توریسم ) را اطلاق کرد. اين گزارش به زودي مي‌ره روي chn.



دومي اون كه در گفت و گو با يكي از مدرس‌هاي دانشگاهه رو مي‌تونيد اينجا بخونيد.



اما بد نيست بدونيد كه شعار روز جهاني جهانگردي امسال" گردشگري درها را به سوي زنان مي‌گشايد" است كه تقريبا در ايران كاربردي نداره! درسته؟!

۴ مهر ۱۳۸۶

بودن يا نبودن



از آن زمان که حقيقت



چون روح ِ سرگردانِ بي‌آرامي بر من آشکاره شد



و گند ِ جهان



چون دود ِ مشعلي در صحنه‌های دروغين



منخرين ِ مرا آزرد،



بحثي نه



که وسوسه‌يي‌ست اين:



بودن


يا


نبودن.

۲ مهر ۱۳۸۶

جایزه‌ی حقوق بشر اتحادیه قاضیان آلمان براي زرافشان



کنگره قاضیان آلمان در شهر ورتس‌بورگ با حضور ناصرزرافشان چهره عوض کرد. زرافشان با غرور، پایبندی به حقوق بشر را به همه توصیه کرد و اعلام كرد که قصد دارد یک جنبش حقوق‌بشری را در بطن جامعه‌ی ایران پی‌ریزی کند.



تا روزهای‌ آخر معلوم نبود که آیا ناصر زرافشان اجازه‌ی خروج خواهد یافت یا نه.



کریستوف فرانک (Christoph Frank) ، رئیس اتحادیه‌ی قاضیان آلمان، در سخنرانی خود گفت، زرافشان از راه خاصی توانست خود را به آلمان برساند. وی گفت: «این، برای همسفران او سختی‌هایی به همراه داشت اما کار ما را راحت کرد. »



هرتا دویبلر گملین (Hertha Däubler Gmelin)، رئیس کمیسیون حقوق بشر و کمک‌های انسانی پارلمان آلمان در آغاز کنگره‌ی قاضیان به معرفی ناصر زرافشان پرداخت و ضمین ستایش از شجاعت‌های او در راه اجرای عدالت، این وکیل مبارز را "دیده‌بان حقوق بشر" خواند. دویبلر گملین گفت، زرافشان "با موضعی خلل‌ناپذیر در صف مردان و زنان بزرگی جادارد که در سرزمین‌های خود زیر سخت‌ترین شرایط برای حقوق بشر مبارزه می‌کنند".



زرافشان که کمی احساساتی شده بود، به کشورهای اروپای غربی برای نقض حقوق بشر اعتراض کرد. به گفته‌ی وی، این کشورها "زیر لوای مبارزه با تروریسم آزادی‌ها و حقوق فردی شهرواندانشان را محدود می‌کنند".



وکیل خانواده‌های قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای از اتحادیه‌ی قاضیان آلمان و سازمان عفو بین‌الملل به خاطر کمک‌ها و ‌همبستگی‌شان در دوران اسارت خود در زندان اوین تشکر کرد.



فعالیت‌های زرافشان



ناصر زرافشان در دهه‌ی ۱۳۵۰، پس از تحصیل در رشته‌ی حقوق در ایران و فرانسه با ساواک ("سازمان اطلاعات و امنیت کشور" در زمان شاه) درگیر شد. او یکی از بنیان‌گذاران کانون وکلای دموکراتیک ایران بود و در یکی از فعالیت‌هایش برای دفاع از زندانیان سیاسی موفق شد، از محاکمه‌ی شماری از مخالفان رژیم شاهنشاهی در یک دادگاه نظامی جلوگیری کند. با تلاش بی‌وقفه‌ی زرافشان، متهمان در یک دادگاه عادی محاکمه و در نهایت آزاد شدند.



زرافشان پس از انقلاب اسلامی به دفاع از متهمانی برآمد که بیشتر زنان فعال و پیروان اقلیت‌های مذهبی بودند. آخرین فعالیت وی، دفاع از حقوق خانواده‌های قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای بود که برای خودش به زندان انجامید.



ناصر زرافشان در اسفند ۱۳۸۰، پس از افشاگری در زمینه‌ی پرونده‌ی قتل‌های سیاسی موسوم به زنجیره‌ای، در یک دادگاه نظامی محاکمه و به اتهام "فاش‌کردن اسرار حکومتی و نگهداری اسلحه و مشروبات الکلی" به ۵ سال زندان و ۷۰ ضربه شلاق محکوم شد.

۳۱ شهریور ۱۳۸۶

جز



جز عشقي جنون‌آسا



همه‌چيز اين جهان شما جنون‌آساست

۲۹ شهریور ۱۳۸۶

عيادت



آقاي حسن شجاعي كه قبل از انقلاب با ترانه‌‌هايي همچون ميخونه و نامه‌رسان در ميان مردم شناخته شده بود اكنون ماه‌هاست كه دچار عارشه فراموشي شده. او كه حدود هشت ماه پيش پس از ايست قلبي و به دنبال اون نرسيدن اكسيژن به مغز دچار اين مشكل شده تنها با همسرش در خانه‌اي زندگي مي كنه و كمتر كسي حتي به عيادت اون مي‌ره. چند روز پيش باتوجه به شخصيت آقاي عظيمي، به عيادت اين خواننده رفتيم كه البته وضعيت جسمي نسبتا مطلوبي داشت.



اون كه تنها بخشي از گذشته خودش رو فراموش كرده بود به خوبي در مورد موسيقي سنتي امروزي حرف زد و گفت: موسيقي و آوازو درك خواننده از محيط كه به انتخاب شعر بر مي گرده در هر دوره حايز اهميته.



بعد به سختي عنوان كرد تنها در زندگي بايد به دنبال رضايت نسبي بود و دِيني به اون نداشت؛ ‌و همين كافيه.



او گفت: وقتي مي‌روي به پيري و افسردگي بايد از تمام روابطت بگذري.



شجاعي با همكاري آقاي عظيمي در ادامه شروع كرد به بازگويي بخشي از خاطرات خودش: ضبط صوت مي‌گذاشتم و مرتب اون رو گوش مي‌كردم. نوار صداهاي خودم رو كه ضبظ كرده بودم مي‌گذاشتم و اشكالاتش رو برطرف مي‌كردم. الان هي مي‌گن استاد موسيقي مي‌آد و به من درس مي ده. اون زمان‌ها خبري از استاد و مدرس نبود در ضمن اعتباري هم اكنون به اين آدم‌هايي كه مي‌آن و با سيستم غلط و به هم ريخته درس مي‌دن، نيست.



اين ديدار هرچند زماني نكشيد اما مي‌شد در پايان شادي رو از چشمان "حسن" خوند.

۲۷ شهریور ۱۳۸۶

سه نمايش‌نامه



هرچند كه تلاش زيادي براي بهبود وضعيت فدراسيون كوهنوردي از سوي سرپرست جديد داره دنبال مي‌شه و يك از اون‌ها برگزاري انتخابات در تاريخ هفت آذره،‌اما واقعيت از حضور مجدد افرادي خبر مي ده كه آزمون خودشون رو پس داده بودند. با حضور هوايي تعدادي از اعضاي كميته‌هاي فدراسيون به دليل مشكلاتي كه با شخص سرپرست داشتند ترجيح دادند تا راه خروج رو در پيش بگيرند اما با فراهم شدن شرايطي جديد زمينه بازگشت فراهم شده. هر چند مشكلي در اين رجعت وجود نداره اما عملكرد اين افراد نشاني از موفقيت نداره. نزديكي طرز فكر شخص شعاعي به عنوان سرپرست فعلي با آقاجاني هم ممكنه دوباره زمنيه بروز برخي مسايل رو فراهم كنه. اميدواريم اشتباه كنم اما شيوه "هياتي و دار و دسته‌اي" در تمام بخش‌هاي دولتي ما رسوخ كرده و فدراسيون كوهنوردي هم از اون مستثني نيست.



شنيده شد كه دفتر روابط‌عمومي رياست جمهوري فرانسه در نامه‌اي به تمام شركت‌هايي كه به دنبال قرارداد اقتصادي با طرف‌هاي ايراني بودند پيشنهاد داده كه از اين اقدام صرف‌نظر كنند و در قبال اون ضررهايي كه مي‌بينند جبران مي‌شه. اين تصميم به دليل احتمال جنگ برسر مناقشات ايران با اروپا و آمريكا در زمينه انرژي هسته اي خواهد بود. البته دولت فرانسه گفته اميدواريم اين اتفاق نيافته و اين پيش‌نهاد موقتي خواهد بود.



همچنين از ميراث‌خبر به گوش مي‌رسه كه رييس داره افرادي رو كه پيش‌تر از خبرگزاري با خالت نيمه‌قهر خروج كرده بودند دعوت مجدد به همكاري مي كنه. حالا آيا اين افراد توانايي دارند يا نه بحثي مفصله ولي مهم‌تر اينه كه آخرش كه چي؟

۲۶ شهریور ۱۳۸۶

رمضان و جاتا

جداي از اينكه پس چند روز سهميه‌بندي بزين نه‌تنها مشكل ترافيك و مصرف كم نشد و تازه شب‌ها هم صف پمپ بزين از چندتا خيابون مي‌گذره، ‌بد نيست در مورد سحرخيزي راننده‌هاي تاكسي بدونيد كه در ماه رمضان ساعت كارشون رو به دليل اين‌كه پول كمي به جيب مي‌زنند و نمي‌دونم مجبورند هزاران متلك رو بار مسافرا كنند، چند ساعتي به تاخير انداختند. مثلا به جاي اينكه ساعت هفت بيان و مردم فلك زده رو اين ور اون ور ببرن، ‌يه چرتي بعد از سحر مي‌زنن و اگه خواستن ساعت 9 مي‌آن ايستگاه. خب اينم از بركات ماه رمضون مي‌تونه باشه. از ديگر بركات ماه رمضون استراحت و تاخيره يك‌ساعته در كاره. به اين ترتيب مردم غيور و كاري ايران مي‌تونند يك ساعت از كار خودشون بزنند و به‌جاش دعا و نيايش كنند تا بلكه فرجي بشه و اون بقيه ساعت كاري هم بپّره.

عباث جعفري گزارشي از نمايشگاه جاتا در ژاپن نوشته كه در سايت راديو زمانه قرار داده بد نيست قسمت انتهايي اون رو به دقت بخونيد و ببينيد.

۲۲ شهریور ۱۳۸۶

داوري



خان شيخ‌الاسلامي چندسالي است كه خودش رو سرگرم خبرگزاري ميراث فرهنگي كرده است. ميراث‌خبر در اين مدت داراي افت و خيزهاي فراواني بوده. از همكاري با بهشتي و رفاقت با مرعشي گرفته تا تحريم‌هاي دولت عدالت محور و به دنبال اون غرض‌ورزي سازمان ميراث‌فرهنگي. اما در اين بين، در اين سال‌ها اون چيزي كه موند خبرنگاراني بودند كه نه به خاطر شخص رييس بلكه به خاطر ذهن و دل و دغدغه‌اشون شرايط متفاوت را تحمل كرده و گذروندند. حالا هم مي‌گن كه گويا وضع از نظر مالي و جايگاهي بهتر شده؛‌ مي‌گن. بودند دوستاني كه به هر دليلي و با وجود حرفه‌اي گري اومدند و وقتي تقي به توقي خورد عطاي حضور در خبرگزاري رو به لقايش بخشيدند و رفتند. اما عده‌اي ـ‌به نظر من مجنون ـ موندند و هم شرايط بيرون از كار رو تحمل كردند و هم فشارهاي داخل رو. بايد گفت كه خبرگزاري كه الان به گفته روسا كه اين چند روزه حضورشون رو تنها با نامه و تلفن متوجه مي‌شم هوز نتونستند از شرمندگي اون دوران در بيان. البته "هرجي" نيست. مجنونيم و از پي جاه و جلال نيامده‌ايم. اما واقعيت اينه كه فراموش نكنيم اون چيزهايي رو كه گذشته و فكر كنيم اين شرايطي كه به گفته خودشون پايداره، دايمي بوده. و از اون بدتر...


بگذريم.



ای کاش آب بودم


گر مي‌شد آن باشي که خود مي‌خواهي. ــ


آدمي بودن



حسرتا!


مشکلي‌ست در مرز ِ ناممکن. نمي‌بيني؟

۲۱ شهریور ۱۳۸۶

باورنكردني

شب گذشته در مراسمی که به طور مستقیم از کانال تلویزیونی "دویچه ویسن شافت" Deutsche Wissenschaft، کانال علمی و فرهنگی ایالت باواریای آلمان پخش شد و خلاصه‌ی آن در صدر اخبار علمی کانال‌های انگلستان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و کانال الجزیره قرار گرفت، پروفسور اریک شولت، باستان‌شناس و نظریه‌پرداز هرمنوتیک اسطوره‌های شرقی، نتیجه‌ی تحقیقات شگفت‌انگیز خود را روی یک مومیایی ایرانی اعلام کرد.

پروفسور شولت، که ماه آوریل سال جاری میلادی همراه با یک هیأت کوه‌نوردی به قله‌ی دماوند صعود کرده بود، توانست در ارتفاعات صعب‌العبور این کوه افسانه‌ی ابتدا ویرانه‌های کاخ کوچکی را پیدا کرده و سپس با انجام دو ماه حفاری کامل علاوه بر یافتن اطلاعات ارزشمند معماری به جسد مردی دست پیدا کرد که به طرز شگفت‌انگیزی قرن‌ها زیر برف و یخ قله‌ی دماوند سالم باقی مانده بود.

پروفسور شولت مدعی‌ست جسد را با توافق و اطلاعات مقامات ایرانی برای آزمایش‌های علمی از کشور خارج کرده است. این در حالی‌ست که تاکنون هیچ کدام از مقامات سازمان میراث فرهنگی در این مورد اظهار نظر رسمی نکرده‌اند.

پروفسور شولت در جلسه‌ای که در کتابخانه‌ی دانشگاه مرکزی ایالت باواریا برگزار شد جسد کشف شده را مربوط به ضحاک ماردوش، پادشاه افسانه‌ای ایران، اعلام کرد و جای سوراخ‌های مار را روی شانه‌های جسد به حاضران و خبرنگاران نشان داد.

شولت در سخنرانی خود تاکید کرد ضحاک یکی از شاهزادگان مطرود هخامنشی‌ست که با دزدی از گنجینه‌ی سلطنتی ابتدا از شوش به پارسه و استخر گریخت وسپس راه دماوند را در پیش گرفت تا در آنجا برای خود دربار مستقلی برپا کند. او معتقد است ضحاک با جمع کردن عده‌ای به دور خود قصد باز پس گرفتن تاج شاهی و هچنین همسرش را از برادر بزرگ‌ترش داشت. پروفسور شولت با نشان دادن اسلایدهای کاخ سنگی ضحاک در قله‌ی دماوند و مقایسه‌ی آن با سر ستون‌های هخامنشی در تخت جمشید، و همچنین بررسی نحوه‌ی خشکه‌چینی سنگ‌ها، مدعی شد معماری این کاخ هیچ شباهتی به روش مرسوم در کاخ‌سازی هخامنشی در شوش و تخت جمشید ندارد بلکه بیشتر تحت تأثیر معماری سلسله‌ی شانگ در چین است و این نشان دهنده‌ی ارتباط این شاهزاده‌ی خطاکار با بیگانگان است.

یکی از خبرنگاران از پروفسور شولت پرسید در آن ارتفاع قله‌ی دماوند که برف و سرما بیداد می کند، ضحاک چگونه توانسته است کاخی درست کند و به زندگی بپردازد. شولت در پاسخ گفت: در آن دوران به دلیل فعالیت نسبی قله‌ی آتشفشانی دماوند و گرم بودن آب‌های زیرزمینی، هوای آن منطقه نسبت به امروز گرم‌تر و برای زندگی مناسب‌تر بوده است.


ادامه داستان

۲۰ شهریور ۱۳۸۶

پايان

ابتدا: هيچ مي دونيد كه در فرانسه كه دموكراسي و نقد دولت به حد اعلاي خودش وجود داره و هيچ مقام دولتي و مسئول نمي‌تونه از لبه تيز گزارش‌هاي روزنامه‌نگاران جان سالم به‌در ببره ـ درست مثل ايران؛ توجه كنيد در ميراث‌خبر به گزارش‌هاي مستندي كه از خطاهاي سازمان ميراث‌فرهنگي وجود داره ـ يك هفته نامه به اسم "شارلي" بيشتر به موضوع طنز و كاريكاتور مي‌پردازه و در اون حتي دين و سياست رو يك‌جا زير سوآل مي‌بره. اين همفته نامه در شماره‌هاي پيشين خود يك تور رو طراحي كرده كه البته موضوع اون جديه. اين تور ويژه تماشاي اعدام‌ها در ايانه. مدير اين تور سعي داره با بهره‌گيري از نورآوري در برنامه خودش علاقه‌مندان به تماشاي اعدام‌ها رو به ايران بكشونه. خب ما كه از تخت‌جمشيد و كوه و فرهنگ چيزي نصيبمون نشد شايد اين چاره ساز باشه.



ميانه: موضوع جنگ اون طوري كه در ايران همه به سادگي از كنارش رد مي شن در دنيا سر و صداي زيادي به پا كرده. شنيده‌ها حاكي از اونه كه شهرهاي اروپا چند وقتي هست كه به راه‌پيمايي‌هاي ضد جنگ شلوغ مي‌ن. حتي شنيده مي‌شه نوام چامسكي كه پيشتر احتمال جنگ امريكا بر ضد ايران را محال دونسته بود اين روزها دراه سعي مي‌كنه به يك نحوي مانع از اين اقدام دولت‌مردان ايالات متحده بشه.



پايان:

۱۸ شهریور ۱۳۸۶

از قائد



اهميت فرهنگ شفاهی محدود به مردم ايران نيست اما گرفتاری مردم ايران اين است که بين سطرهای متن مکتوب هم دنبال اسرار می‌گردند چون به تقيه و خفيات معتاد شده‌اند.



علاوه بر اين، اختلاف نظر ميان خرده‌فرهنگ‌های دينی و ملی چنان عميق است که بعد از خواندن ده‌ها کتاب، مثلاً درباره مشروطيت يا ۲۸ مرداد، باز هم ناگفته‌هايی هست که بايد از افراد شنيد. موضوع فقط اين نيست که عامه مردم تاريخ سی سال گذشته ‌کشورشان را در تلويزيون می‌بينند؛ اين است که روايت بديل اين تاريخ هنوز نوشته نشده و خواص هم آن را سينه‌به‌سينه و کامپيوتربه‌کامپيوتر منتقل می‌کنند.



در جاهای ديگر هم مردم نه تنها تلويزيون و شو دوست دارند، بلکه برخی اختلافات ديرين بين خودشان را بنا به ملاحظات اجتماعی روی کاغذ نمی‌آورند و بايد از زبان افراد شنيد. اما نسبت ملاط شفاهی در ايران خيلی بالاست.



سايت محمد قائد

۱۵ شهریور ۱۳۸۶

«اهل حق»در منطقه محرمه



قریب سه سال است که حدود ۲۰۰ نفر «انسان ایرانی کرد پیرو مکتب اهل حق» در انتظار ورود به یک دنیای جدید و رسیدن به یک زندگی عاری از خشونت، شاید دنیایی که در آن زندگی چیزی فراتر از تنها «جنبندگی» باشد، در منطقه‌ای به نام «منطقه محرمه» در مرز اردن و عراق سرگردان هستند.



این افراد ایرانیانی هستند که اکثر آنان کرد بوده و پیرو مکتب «اهل حق» هستند، شاخه‌ای از «یزیدیان» که در ایران با نام «علی اللهی» شناخته می‌شوند، نامی که خودشان آن را نمی‌پسندند.


۱۴ شهریور ۱۳۸۶

جلسه پشت پرده



روز سه‌شنبه فدراسين كوهنوردي جلسه‌اي غير رسمي برگزار كرد كه بر اساس شنيده‌ها موضوع آن بررسي وضعيت تيم ملي در صعود به قراقروم و همچنين دلايل ضعف وناكامي با وجود صرف هزينه‌هاي هنگفت بود.



شنيده مي‌شه كه كم‌تجربگي و اختلاف بين سرپرست و مسئول فني تيم از عوامل اصلي ناكامي تيم در اين برنامه بود.



همچنين هرينه بالاي تيم ـ رقمي نزديك به 300 ميليون تومان ـ نيز از جمله عواملي است كه در اين صعود بي‌نتيجه امكان بررسي شدن داره. جالبه بدونيد كه كوهنوردان براي اين برنامه خودشون نزديك 100 بشكه آذوقه و 17 كيسه بار لوازم كوهنوردي باخودشون برده بودند كه كمي عجيب به نظر مي‌رسه. البته هنوز از خروجي‌هاي اين جلسه چيزي دستگير ما نشده؛ ‌ولي به‌زودي مي‌شه!!



يكي از ديگر عواملي كه مي‌تونه درفدراسيون با مديريت جديد پي‌گيري بشه موضوع تقويت كميته‌هاي جديده. كميته ورزش‌هاي هوايي،‌ فرهنگي،‌گشت كوهستان و دوچرخه‌كوهستان از جمله بخش‌هايي هستند كه تاكنون عملكرد قابل توجه نداشته‌ و نياز به تغييرات دارند.

مِي




آیا می‌دانید که به گفته مدیرکل مطالعات معاونت اجتماعی ناجا، طی سالهای اخیر، داروخانه‌های شهر تهران با تقاضای بی‌شماری از سوی افراد جوان برای خرید الکل سفید مواجه شده‌اند، تقاضایی که شاید غیرطبیعی و فراتر از نیازهای دارویی و بهداشتی بوده و نگران‌کننده به نظر می‌رسد.



آیا می‌دانید که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور نظارت بر تولید و کنترل مصرف غیرمجاز الکل سفید، کارخانه‌داران را ملزم به افزودن ماده تلخ‌کننده کرده‌است؟ اما از آنجا که این نظارت مختص تولیدکنندگان دولتی بوده و نظارت کمتری بر شرکت‌های خصوصی در این زمینه اعمال می‌شود، لذا اقدام مورد نظر تأثیر چندانی بر کاهش تقاضا نداشته‌است.



آیا می‌دانید که شرکت‌های خصوصی به تولید الکل‌هایی اقدام می‌کنند که حاوی اسانس‌های خوراکی و با طعم‌های مختلف است؟



آیا میدانید که عرضه الکل سفید در سوپرمارکت‌ها غیرقانونی و ممنوع است ولی برخی از فروشگاهها الکل سفید را همراه با کالاهای دیگر و در بسته‌بندی ویژه عرضه می‌کنند؟



آیا می‌دانید که مصرف الکل سفید در طولانی‌مدت باعث عارضه کبد چرب شده و به دنبال آن کبد کارایی خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند سموم بدن را دفع کند و تجمع این سموم در بدن، باعث بروز مشکلات زیادی نظیر زردی و یرقان، بزرگی کبد، آب آوردن شکم و تمام اندام می‌شود که در این صورت پس از یک تا دو سال باعث مرگ فرد مصرف‌کننده می‌شود؟



آیا می‌دانید که طبق اظهارات یکی از فرماندهان نیروی انتظامی ورود مشروبات الکلی به استان تهران ۱۵ برابر شده؟


آیا می‌دانید که ایران یکی از بزرگترین بازارهای مصرف الکل در خاورمیانه است و مشروباتی که هم‌اکنون وارد ایران می‌شوند بیشتر از ۴۰ درصد الکل دارند و در اکثر موارد با قرص‌های شادی‌بخش مصرف می‌شوند؟



نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید آزاد شدن مشروب باعث کمتر شدن مصرف آن می‌شود یا برعکس؟ چند نفر از شما مشروب را به خاطر هیجان ناشی از ممنوعیتش دوست دارید؟ چند نفر واقعا خود مشروب را دوست دارید؟ فکر می‌کنید آزادی در این یک مورد خاص مفید است یا مضر؟

۱۳ شهریور ۱۳۸۶

مجلس خبرگان و رياست رفسنجاني


پس از انتخاب هاشمي رفسنجاني به عنوان رياست مجلس خبرگان رهبري موضوع تشكيل شوراي رهبري كه پيش‌تر از سوي آيت‌ الله خامنه‌اي مطرح شده بود جدي تر شد؛ ‌هر چند اجرايي شدن اين طرح چندان ساده به نظر نمي‌رسه. به هر حال امكان تغيير و تحول در سطوح بالايي حكومت چندان دور از ذهن نيست. آيت الله رفسنجاني صبح روز سه‌شنبه در جلسه مجلس خبرگان پس از راي گيري و با كسب 41 راي توانست پست رياست مجلس خبرگان را كسب كند.

آيت‌الله احمد جنتي در اين راي‌گيري 34 راي را كسب كرد.

به رغم تمام شايعاتي كه در روزهاي گذشته از عدم كانديداتوري هاشمي رفسنجاني و حمايت وي از عباس واعظ طبسي براي رياست خبرگان توسط برخي سايتها مطرح شده بود، وي در كنار احمد جنتي به عنوان كانديداهاي رياست معرفي شدند. اين براي نخستين بار در تاريخ مجلس خبرگان است كه دوجبهه سياسي كشور رو در روي هم قرار مي‌گيرند.

بي‌بي‌سي هم اين خبر رو به عنوان تيتر دوم اخبار خودش انتخاب كرده.

۱۱ شهریور ۱۳۸۶

آهسته



آهسته آهسته قدم بر داريم و برويم به سوي ناكجا. زندگي كنيم و بعد بميرم براي فرداها و فكر كنيم كه كه‌ايم و چگونه بوده‌‌ايم. "زندگي سخت ساده است و دشوار نيز هم."


بگذريم. جداي از مصاحبه توجيهي آقاي وزير راه از عملكردش در اين وزراتخانه براي فعاليت در بخش‌هاي ميراث‌فرهنگي و البته محيط زيستي كه بگذريم مي‌رسيم به اين مطلب كه دوستان سعودي ما در كاخ موزه نياوران احساس سلطنت بهشون دست داده و در حالي كه آقاي مشايي هم يه زير چشمي مشكوك بهشون نگاه كرده، رفتند و در چايخانه صاحبقرانيه يله رها شدند.


در نهايت هم "فكر مي‌كنم" بهتره خودمون رو براي يك زندگي آروم و به دور از حاشيه بيشتر تحريك كنيم. كشورمون اونقدر حاشيه داره كه به‌جاست در زندگي خودمون مسايل جديدي رو وارد نكنيم. بايد تلاش كنيم و به بالاها بريم،

۱۰ شهریور ۱۳۸۶

زباله


بادي ملايم چراغ‌هاي آويزان شده از درخت‌ها را اين ور و آن ور مي‌برد، سايه آن‌ها هم وضعيت رو عوض مي‌كنه. از خيابون‌ها مي گذري،‌ كوچه پس كوچه‌ها هم از اين آذين بندي منتفع هستند. به اين ترتيب مي‌شه وضعيت مذهبي شهر رو حدس زد. اما بيشتر از اين‌كه اين چراغاني‌ها براي ما زيبا باشد زباله‌هايي است كه به حال خود رها شده. ظرف‌هاي يك‌بار مصرف پلاستيكي،‌ ليوان‌هاي يك‌بار مصرف و باقي قضايا. گويا محيط‌زيست جداي از دينه و شايد هم در تضاد. ما كه كافريم!‌شما بگيد.



جمعه پس از فاصله‌اي يك‌ماه رفتيم به ارتفاعات. از مسير دربند كه بالا مي‌ري حالت به‌هم مي‌خوره. جداي از كيسه‌هاي زباله‌اي كه روي هم تا مسير شيرپلا انباشته شده در مسير رودخانه‌ها و زيردرخت‌هايي كه احتمالا استراحت‌گاهي بوده هم وضعيت بدتره، ‌البته در ارتفاعات بالاتر از پناهگاه به خاطر اين‌كه مردم ترجيح مي‌دن در تراس شيرپلا به امور فرهنگي! بپردازند آثار زباله كمتر بود. ياد مقاله عباس محمدي در مورد دربند و خاطره جمعي تهراني‌ها مي‌افتم. واقعا كه الان ما از اين مسيرهاي كوهنوردي خاطراتي داريم‌ ها!



جداي از همه اين‌ها، سكوتي كه بالاي شيرپلا و در مسير به قله كلك‌چال وجود داشت بي‌نظير بود؛‌ پيشنهاد مي‌كنم.